vrijdag 18 april 2014

Boekweitpannenkoeken (suikervrij, glutenvrij, botervrij)





















Eindelijk het recept waar ik laatst op Facebook al over vertelde. Het is heel erg makkelijk en maak het bijna elke dag. Ik gebruikte vaak amandelmeel voor bakrecepten. Dat was voor niet heel veel geld te koop bij mijn supermarkt. Helaas is het niet meer leverbaar en bij de biologische winkel is het heel erg duur. Er zat niks anders op dan op zoek gaan naar een alternatief. Ik liep door de supermarkt en zag een pak boekweitmeel staan. En het was studenten budgetproof! 500 gram voor €2,-. Ik kon me herinneren dat ik het wel eens recepten voorbij had zien komen op Facebook met boekweitmeel. Toen ik thuis kwam ben ik direct de keuken ingedoken om er pannenkoeken van te bakken en ze zijn heerlijk.

Nu wordt het wel tijd om te beginnen met het recept. Omdat ik het vaak 's ochtends alleen voor mijzelf maak heb ik niet veel beslag nodig. Die hoeveelheden zal ik delen, maar als je meer pannenkoeken wil kun je het gewoon verdubbelen.

Wat heb je nodig (voor 3 middelgrote pannenkoeken)?

  • 62,5 gr. boekweitmeel
  • 125 ml. plantaardige melk (ik gebruik amandelmelk)
  • 25. ml water
  • 1 ei
  • 1 eetlepel cacao
  • Theelepel honing
  • Theelepel kokosbloesemsuiker 
  • Theelepel kaneel 
  • Kokosolie
  • Kokosschaafsel

De cacao en kokosbloessemsuiker is optioneel, maar ik vind dat de cacao het net iets lekkerder maakt. 

Hoe maak je het?
Doe het boekweitmeel met de melk, water en het ei in een kom. Mix het met een garde goed door elkaar. Doe vervolgens de cacao, honing, kokosbloesemsuiker en kaneel bij het beslag. Mix het nog een keer met de garde tot een glad beslag. 

Verhit een koekenpan en doe er wat kokosolie in. Olijfolie zou ook kunnen. Laat de pan goed warm worden. Doe vervolgens een scheutje van het beslag in de pan. Je kan zelf bepalen hoe groot of hoe dun je de pannenkoek wil. Na ongeveer 2/3 minuten kan je de pannenkoek omdraaien. Na ongeveer 2 minuten op de andere kant is de pannenkoek klaar. 
Blueberry Whole Wheat Pancakes------ 2 cups whole wheat flour  1/4 cup sugar  2 1/2 tsp baking powder  1/2 tsp baking soda  1/2 tsp salt  2 cups low-fat buttermilk  2 large eggs  1/4 cup canola oil or melted butter  2 packages (6 ounces each) Driscoll’s blueberries
















Bron
Ik heb de pannenkoeken opgerold en wat honing en kokosschaafsel overheen gedaan. Je kan het ook eten met wat fruit en Griekse yoghurt. 

De pannenkoeken schijn je ook als wrap te kunnen eten, zonder de cacao etc. Dat ga ik binnenkort proberen en deel ik het recept natuurlijk weer hier. 

Enjoy, 

Dominique

4 opmerkingen:

  1. Ziet er lekker uit! Helaas verkoopt de minisupermarkt bij ons in het dorp geen boekweitmeel... Kan ik ook iets anders gebruiken naast gewoon meel? Is het bijvoorbeeld mogelijk om havermout te gebruiken (uit de keukenmachine dan)?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Trouwens: ik vind de nieuwe layout van je site heel erg leuk! Veel rustiger dan wat het eerst was :)

      Verwijderen
    2. Dank voor je reactie. Ja je kan ook havermout gebruiken, maar dan zijn de verhoudingen wel iets anders. Als ik havermout pannenkoeken maak gebruik ik vaak deze verhoudingen: 200 gr havermout,400 ml sojamelk, 2 eieren en je kan dan naar smaak kaneel en honing toevoegen. Hoop dat het lukt!

      Thanks, ik vind de layout zo ook beter! :)

      Verwijderen
    3. heel erg bedankt! Ik ga ze morgen maken als lunch :)

      Verwijderen