woensdag 30 april 2014

Havermoutkoekjes

Het was de bedoeling om havermoutrepen te maken. Een gezonde versie van de mueslirepen uit de supermarkt, maar het zijn koekjes geworden. Toen de repen geen repen wilden zijn dacht ik: mislukt, jammer dan. Maar toen proefde ik er eentje en ze zijn super lekker! Dus geen repen, maar havermoutkoekjes en omdat ze zo lekker zijn moest ik dit direct met jullie delen!

Het is heel erg makkelijk en de koekjes kun je in een trommel wel een week bewaren denk ik. Maar ik denk dat dat niet nodig is bij mij, oeps!

Wat heb je nodig?

  • 75 gram havermout
  • 50 gram honing
  • 2 eetlepels gesmolten kokosolie 
  • handvol geweekte rozijnen
  • handvol (of 2) grofgehakte hazelnoten
  • 25 gram pure chocolade (het liefst suikervrij)
  • klein beetje kokosschaafsel (optioneel)

Hoe maak je het?

Als eerste moeten de rozijnen even weken. Ik heb de rozijnen ongeveer een halfuur geweekt. Als de rozijnen geweekt zijn kun je de oven voorverwarmen op 190 graden Celcius. 

Hak de hazelnoten grof. Dit kan ook heel snel in een keukenmachine als je die hebt. Doe hetzelfde met de chocolade. Vervolgens doe je de havermout, hazelnoten, rozijnen, honing en gesmolten kokosolie in een kom en roer je het goed door. Je zou nog meer kunnen toevoegen, zoals walnoten of ander gedroogd fruit. 

Het ziet er dan zo uit. Doe dit mengsel in een ovenschaal die bedekt is met bakpapier. Het kan ook in een ander bakblik of ovenplaat. 





Zet de ovenschaal in de voorverwarmde voor ongeveer 30 minuten in de oven. Laat het goed afkoelen, want dan worden de koekjes wat steviger. Als het goed is afgekoeld kun je het in stukjes breken of snijden. 

Een makkelijk, lekker en gezond tussendoortje. De combinatie van chocolade, rozijn en hazelnoten vind ik echt heerlijk! Ik hoop dat jullie het een leuk recept vonden. Als je deze koekjes hebt gemaakt zou ik dat heel leuk vinden om te zien. Je kan het tweeten naar @Dominiquewulf of plaatsen op de Facebookpagina van Suikervrij Eten. 

Enjoy,

Dominique Wulf 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten