maandag 6 januari 2014

Tips - Budget Boodschappen doen


Vegan grocery list


















Samen met mijn vriend doe ik elke week boodschappen en we proberen dat zo goedkoop mogelijk te doen. Gister was ik in de supermarkt en voor mij was een wat ouder stel die voor de hele week boodschappen deed (dat hoop ik tenminste, want de kar puilde uit) en €150,- kon afrekenen..... ontzettend veel!! Het viel me op dat de producten die in hun kar zaten niet heel erg voedzaam zijn. Zoveel geld voor eigenlijk niets. Het leek me daarom leuk om mijn tips en mijn boodschappenlijstje met jullie te delen zodat je voor zo min mogelijk wel voedzame producten in je karretje hebt.



1. Ga naar een goedkopere supermarkt

Groente en fruit is niet per definitie beter bij de grotere supermarktketens. De Lidl en Aldi hebben ook goede producten. Dat scheelt behoorlijk in prijs!

2. Aanbiedingen

Een gemakkelijke manier om te besparen. Verzin recepten met de producten die in de aanbieding zijn. En dan bedoel ik vooral de groenten en fruit.

3. Geen pakjes en zakjes

Wil je gezonder eten dan is stoppen met het gebruiken van pakjes en zakjes heel belangrijk. Het viel me gister tijdens het boodschappen op hoeveel bewerkte en slechte producten er in de supermarkt ligt. Probeer er niet naar te kijken (ook al kan het er soms best lekker uit zien). Een kant en klare spaghettisaus is niet altijd goedkoper dan met een aantal verse tomaten en wat kruide zelf een saus maken. Daarnaast is die saus ook nog eens veel lekkerder en gezonder.

4. Diepvries groenten en fruit

Ben je alleen en ligt die grote zak spinazie vaak na een paar dagen in de ijskast te rotten? Koop dan diepvries groenten en fruit. Dat zijn vaak kleinere verpakkingen en blijft langer goed. Daarbij komt dat diepvries fruit, zoals bosbessen en frambozen goedkoper zijn. Wel even gezond, omdat de groenten en fruit direct ingevroren worden kunnen de voedingsstoffen niet verloren gaan.

Mijn boodschappenlijst

- Bananen
- Kiwi's
- Diepvries bosbessen en frambozen
- Grapefruit
- Broccoli
- Courgette
- Zoete aardappelen
- Tuinbonen 
- Spinazie
- Sperziebonen
- Paprika
- Citroenen
- Rode ui
- Avocado 
- Zalm
- Kipfilet
- Tonijn

(Ik eet niet veel vlees, omdat er vaak veel aan toegevoegd is. Daarom gebruik ik vaker bonen in mijn gerechten)

- Eieren
- Kidneybonen
- Cashewnoten
- Walnoten
- Amandelen
- Hazelnoten
- Quinoa
- Linzen
- Kikkererwten
- Bruine bonen 
- Havermout
- Griekse Yoghurt
- Melk

Dit is ongeveer mijn boodschappenlijst. Dit is niet wat ik elke week koop, maar wat wel vaak op mijn boodschappenlijst staat. Hier kun je gevarieerde recepten mee maken. Elke week zijn we ongeveer tussen de €50 en €60 kwijt. Dit is voor twee personen.

Hopelijk heb je iets aan mijn tips gehad. Ik ben benieuwd naar jullie tips om zo goedkoop mogelijk boodschappen te doen.

 Dominique


Geen opmerkingen:

Een reactie posten