zondag 5 januari 2014

Zelf suikervrije cruesli maken


Veel mensen eten cruesli door hun melk en yoghurt en deze ontbijtgranen lijken gezond, maar dat zijn ze absoluut niet. Er zijn heel erg veel suikers toegevoegd om de muesli knapperig te maken. Ik vind cruesli ontzettend lekker, dus ben op zoek gegaan naar een gezonde variant. Ook cruesli-verslaafd en benieuwd naar de gezonde cruesli? Check het recept.

Wat heb je nodig?

- Havermout
- Kokosolie
- Honing
- Rozijnen (optioneel)
- Zonnebloempitten (optioneel)
- Pompoenpitten (optioneel)
- en andere noten en vruchten die je lekker vindt.

Hoe maak je het?
Verwarm de oven voor op 180 graden Celcius. Doe de havermout in een kom. De hoeveelheid hangt af van je bakplaat. Ik heb een kleine oven, dus kon helaas ook niet veel in één keer maken. Ik heb denk ik ongeveer 250 gram gemaakt. Voor deze cruesli heb ik ook zonnebloempitten gebruikt. Ongeveer twee eetlepels. Maar je kan zoveel doen als jij zelf wilt.

Doe vervolgens de honing en gesmolten kokosolie bij de havermout. Ook dit hangt af van je hoeveelheid havermout. Ik heb 2 à 3 eetlepels honing gebruikt en van mij mag de cruesli nog iets zoeter. De volgende keer zal ik dus nog een eetlepel honing toevoegen. Ik heb twee eetlepels kokosolie gebruikt en dat is prima. Dit roer je door elkaar en ik heb er toen nog wat rozijnen doorheen gedaan. Ze zijn alleen wat vebrand waardoor ze bitter worden. Je kan ze daarom beter later toevoegen.

Doe het havermout mengsel op een bakplaat en verspreidt het goed. Zet de bakplaat voor 20/30 minuten in de oven. Roer af en toe de havermout even om zodat alles goed gebakken wordt.

Als de cruesli klaar is laat je het goed afkoelen. Als je het langer wil beharen doe het dan in een bakje o.i.d. die je goed kan afsluiten. Dan blijft het langer goed.

Eet de crueli met wat griekse yoghurt, bosbessen en kokosschaafsel.

Enjoy!

Dominique

Granola with Blueberries, Coconut and Walnuts...use gf oats






7 opmerkingen:

  1. Ten eerste wil ik even kwijt dat ik je site echt heel leuk vind!
    Maar ik had een vraagje;
    Zou je de kokosolie ook kunnen vervangen door een andere olie??
    Zo ja, welke olie is dan het meest 'gezond' ??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Silke,

      Dank voor je antwoord en excuses voor mijn veel te late reactie. Ik denk dat ik nog even moet uitzoeken hoe ik meldingen kan krijgen van opmerkingen. Sorry! Wat leuk om te horen dat je mijn site leuk vindt. Ik heb het nog niet geprobeerd met een andere olie, maar je zou het misschien kunnen proberen met lijnzaadolie. Ben benieuwd of je het inmiddels al met een andere olie hebt geprobeerd.

      Groetjes,
      Dominique

      Verwijderen
    2. Hoi hoi,
      Bedankt voor het toch nog reageren, geeft niets dat het wat langer duurde!
      Ik ga het morgen gelijk proberen met lijnzaadolie!!
      Bedankt voor je reactie :)
      Groetjes Silke

      Verwijderen
    3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    4. Ik ben heel benieuwd! Je kan me ook laten weten of het gelukt is via mijn Facebook Suikervrijmaarmakkelijk of via Twitter via @DominiqueWulf. Succes!

      Verwijderen
  2. Dankje wel voor je recept!

    Één kanttekening...niet proberen met lijnzaadolie! Lijnzaadolie is niet geschikt om in te bakken. Andere optie is koolzaadolie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Suzette,

      Dank voor je reactie en je tip over koolzaadolie. Dat is altijd handig om te weten.

      Groetjes,
      Dominique

      Verwijderen