donderdag 27 maart 2014

Het recept waar het mee begon: havermout-dadelkoekjes








































Zoals ik gister vertelde ben ik een jaar geleden begonnen met suikervrij eten. Het is allemaal begonnen met dit recept. Ik kwam dit recept op internet tegen, ging het maken en was verkocht :) Als alles wat suikervrij is zo lekker was, dan wist ik het wel. Daarom wil ik graag dit recept met jullie delen. Het is recept is snel en de koekjes zijn heerlijk. Misschien ook leuk om nog even te vertellen: als ik naar vrienden ga en ik wil graag wat lekkers meenemen, dan maak ik altijd deze koekjes. En iedereen die ze gegeten heeft vindt ze lekker, als ik dan vertel dat ze suikervrij zijn willen ze allemaal het recept. Dus, zeker een succesnummertje, haha. Oke, laten we beginnen!


Wat heb je nodig?


  • 270 gr havermout 
  • 20 dadels (ontpit)
  • 150 gram pindakaas (het liefst suikervrij. Lidl verkoopt pindakaas waar niets aan toegevoegd is)
  • 60 ml agave nectar of honing
  • 100 gr pure chocolade (bij biowinkels is suikervrije chocola te koop. Anders het liefst min. 72% cacao)
  • 4 eetlepels melk (het liefst soya- of amandelmelk)

Verder heb je ook een keukenmachine nodig en een brownieblik (of een ander formaat bakblik)


Hoe maak je het?

Als eerste ontpit je de dadels en vermaal je ze in de keukenmachine. Voeg vervolgens de havermout toe en vermaal het. Doe daarna de pindakaas en honing bij het havermout-dadel mengsel en meng het in de keukenmachine. Het 'deeg' is goed als het plakkerig is. Je kan het testen door van een stukje 'deeg' een balletje te maken. Als het balletje blijft plakken en niet uit elkaar valt, is het goed. 



















Bekleed het brownieblik met bakpapier en doe het 'deeg' erin. Druk het goed aan zodat de hele bodem is bedekt. Zet het brownieblik in de ijskast. 

Pak vervolgens een pan en doe daar de chocolade en melk in. Goed in de gaten houden en blijven roeren, zodat het niet aanbrandt. De chocolade moet vloeibaar zijn zodat je het goed kan uitsmeren. Is de chocolade nog te dik, doe er dan nog wat melk bij. 

Haal het brownieblik weer uit de ijskast en giet de chocolade erover heen. Smeer het uit zodat overal chocolade zit. Dek het af met wat aluminiumfolie en zet het voor minimaal een uur. Het 'deeg' en chocolade kunnen dan uitharden. 

Als de koekjes klaar zijn, kun je ze in stukjes snijden. Als je ze in een afsluitbaar bakje doet, kun je ze wel een week bewaren. 

Zou jij dit recept wel eens willen proberen?

Enjoy,

Dominique

Volg Suikervrij Eten op Facebook en Bloglovin!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten