woensdag 2 juli 2014

Recept: Crispy Reese's Peanut Butter Cups


























Ken je Reese's peanut butter cups? In Amerika onwijs populair. Het is eigenlijk niet meer dan pindakaas met een laagje chocolade (en heel veel toegevoegde suikers). Daar is dus gemakkelijk een gezonde versie van te maken. Ook heb ik er een gezond koekje aan toegevoegd, zodat het net wat knapperiger wordt. Oja, ik zal direct even mijn excuses aanbieden, want zoals je ziet zijn ze niet heel erg mooi geworden.. maar wel lekker! Dat is belangrijker :) Let's go!
Alleen pindakaas en chocolade vond ik zo zacht. Ik hou van koekjes in mijn chocolade, dus heb ik er een knapperig koekje aan toegevoegd. Teni van Fitbeauty heeft een perfect recept voor knapperige koekjes, dus die heb ik gebruikt. Knapperige en gezonde koekjes bakken is altijd weer spannend.

Wat heb je nodig?

Voor de koekjes
  • 75 gram ongezoute cashewnoten
  • 65 gram boekweitmeel 
  • 10/12 dadels
  • 60 ml water
  • 1 à 2 theelepels cacaopoeder 
  • 1/2 theelepel vanille extract (optioneel)
Voor de peanut butter cups
  • 90 gram pindakaas
  • 30 gram kokosolie 
  • 200 gram pure chocolada (het liefst minimaal 72%) 

Hoe maak je het?

We beginnen met de koekjes. Verwarm de oven voor op 180 graden Celcius. Doe de cashewnoten samen met de dadels in een keukenmachine.
Mix dit totdat het er zo uit ziet: 
Voeg dan het water, cacaopoeder en eventueel vanille extract toe. 

Vervolgens doe je het boekweitmeel in een kom en meng je dat met het mengsel uit de keukenmachine. Het wordt dan een plakkerig deeg. 
Maak er kleine dunne koekjes van. Mijn koekjes waren achteraf te groot en te dik. 
De koekjes gaan voor 30 minuten in de oven. Laat ze daarna goed afkoelen op een bord. Dan worden de koekjes pas knapperig.

Dan kunnen we nu beginnen met de peanut butter cups. Smelt de chocolade au bain marie. Zet de cupcakevormpjes in een cupcakebakvorm voor meer stevigheid. Als de chocolade gesmolten is doe je een heel klein beetje in de cupcakevormpjes. Niet alles opmaken, want we hebben straks nog meer nodig.  Zet dit in de ijskast of vriezer. 

Smelt vervolgens de pindakaas en de kokosolie. Giet ook hiervan een heel klein beetje in de cupcakevormpjes waar de chocolade in zit. Die moet wel gestold zijn. Zet dit weer terug in de ijskast of vriezer. 

Als de koekjes afgekoeld zijn en de pindakaas hard geworden is, kunnen we weer verder. Mijn koekjes waren te groot dus ik heb er kleine rondjes uitgesneden. 
Leg op de pindakaas een koekje en giet er wat chocolade overheen. Misschien dat je de chocolade weer opnieuw moet smelten. Zet de crispy peanut butter cups dan weer in de ijskast of vriezer. 

Bij mij is dit dus niet helemaal goed gegaan, vandaar geen foto's. Chocolade en pindakaas door elkaar heen geeft eigenlijk wel een leuk effect :) 


Hieronder zie je de binnenkant met het koekje. 

Enjoy, 

Dominique

Volg Suikervrij Eten op Facebook en Bloglovin om op de hoogte te blijven van de laatste updates.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten