donderdag 13 februari 2014

Recept: Hummus (+snack tips)






















Gister heb ik het recept van de sla-wrap gedeeld en daarvoor had je hummus nodig. Vandaag deel ik met jullie mijn recept voor hummus. Super lekker, niet alleen met de sla-wrap!

Toen ik nog suikers at was ik verslaafd aan mayonaise, ik vond dat zo lekker. Maar natuurlijk niet zo gezond, als je de mayonaise uit de supermarkt gebruikt. Al snel vond ik een nieuwe liefden, namelijk hummus.

Kikkererwten
Hummus komt uit de Libanese keuken en is nu erg populair in het hele Midden-Oosten, Noord-Afrika en Turkije. Het wordt gemaakt van kikkerwten, die echt mega gezond zijn! Kikkererwten zitten namelijk vol met koolhydraten, vezels, eiwtitten, ijzer en vitamine B. De kikkererwten kunnen daarom ook vervangen worden door vlees, handig als je wil minderen met vlees. Even in het kort waarom deze hummus helemaal toegestaan is. 

Wat heb je nodig?

  • 1 blik kikkererwten (uitgelekt)
  • Klein beetje vocht van de kikkererwten 
  • Sap van een halve citroen
  • 1 teen knoflook
  • 2 eetlepels tahin (dat is sesampasta en is te koop bij de turkse supermarkt)
  • peper en zout naar smaak 
Ook heb je een keukenmachine of een staafmixer nodig. 

Hoe maak je het?

Laat de kikkererwten uitlekken en spoel ze af. Doe de kikkererwten vervolgens in de keukenmachine en voeg de citroen, knoflook en tahin toe en mix het tot het een gladde massa is. Officieel gaat er door de hummus olijfolie, maar omdat het dan wat vettig wordt kun je ook 1/2 eetlepels gebruiken van het vocht van de kikkererwten. Daardoor wordt het ook smeuïg, maar als je liever olijfolie hebt kan dat natuurlijk. 

Voeg nog peper en zout naar smaak toe en dan is de hummus klaar. 

Snacks met hummus
Je kan hummus voor vanalles gebruiken. Ik smeer het regelmatig op een rijstewafel met wat plakjes komkommer om het fris te maken. 

Ook kun je het gebruiken als dip voor groenten. Erg handig om het 'zaterdag-strokbrood-met-kruidenboter' te vervangen :) Snijd wat komkommer, wortel en tomaatjes en dip ze in wat hummus. Dat kun je ook makkelijk naar school of werk meenemen als lunch. Zeker weten dat je collega's jaloers worden ;)


veggies in dip, use a reusuable glass or plastic jar with dip in the bottom
















Als ik een salade maak doe ik er vaak een eetlepel hummus bij. Dat geeft net wat meer smaak, omdat ik weinig dressings gebruik. 


Ik hoop dat je wat aan deze snacktips hebt gehad :)

Enjoy,

Dominique

3 opmerkingen:

  1. Hey Dominique, ik ben ook gek op hummus en smeer het overal op. Het lijkt me dan ook heel leuk om het zelf eens te maken. Ik heb echter geen tahine pasta en het is geloof ik best prijzig.. Is er een goedkopere variant wat je daarvoor kunt gebruiken? Groetjes Anouk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anouk, dank voor je reactie! Leuk dat je ook zo gek bent op hummus. Tahine is inderdaad best prijzig. Ik heb het een keer zonder tahine gemaakt, omdat ik het niet in huis had. Dat ging best prima. Je zou tahine ook zelf kunnen maken. Sesamzaaadjes zijn niet heel erg duur en je kan het makkelijk zelf maken. Ik heb daar geen recept voor, maar als je 'tahine recept' gegoogled krijg je zeker makkelijke recepten :) Ben benieuwd of het lukt! Groetjes Dominique

      Verwijderen
    2. Super bedankt! Nu ga ik het zeker proberen, misschien ook nog met andere olieachtige zaden er nog doorheen en ik las dat courgette erin ook erg lekker is!

      Verwijderen